Newsletter 2011/01
METODA, KTERÁ POMÁHÁ MĚŘIT ÚSPĚŠNOST PROJEKTU
– model Dr. Donalda Kirkpatricka
Coaching Systems používá pro hodnocení výukových programů jednoduchý a často používaný čtyřúrovňový systém měření vytvořený před několika desetiletími Dr. Donaldem Kirkpatrickem.
Úroveň | Měří otázky týkající se |
I | Reakce účastníků na kurz |
II | Schopnosti naučit se prezentovanou látku |
III | Použití naučených postupů a dovedností v praxi |
IV | Dopadu na organizaci, návratnosti investice |
Úroveň I:
- Dotazník pro hodnocení kvality kurzu – strukturovaný dotazník pro získání bezprostřední reakce účastníků kurzu.
- Kontrolní seznam pro zajištění kvality kurzu – dokument zajišťující, že kurz proběhl podle předem dohodnutých standardů a pod důkladnou supervizí lektora
Doporučení:
- vyvarovat se měření, které není bráno vážně
- používat pro každý výukový program
- na základě výsledků modifikovat specifika kurzu
Úroveň II:
Kontrolní testy:
- zajišťují, že bylo dosaženo výukového cíle
- slouží jako základ pro nasměrování dalšího rozvoje účastníků kurzu
- poskytují zpětnou vazbu o efektivitě tréninku a případných nezbytných úpravách do budoucna
Doporučení:
- pro efektivitu měření je nezbytné, aby byl smysl testu účastníkům kurzu dobře vysvětlen
- výkonnostní testy jsou časově náročné a musí být provedeny zkušeným hodnotitelem
- testy mohou být zneužity jako součást výběrového řízení
- testy je možné nahradit pozorováním posledního hraní rolí v kurzu nebo strukturovaným rozhovorem s účastníky kurzu o naučených postupech a dovednostech
Úroveň III:
- koučování ze strany manažera nebo supervizora
- pozorování v "terénu" vyškoleným pozorovatelem
- zpětná vazba "360 stupňů" (zpětná vazba z několika různých zdrojů – zákazníci, nadřízení, kolegové, spolupracovníci, vlastní hodnocení)
Doporučení:
- pokud měříme na úrovni III, je nezbytné provést předtím měření na úrovni I i II, abychom byli schopni odhalit příčiny případného špatného pracovního výkonu (ten může být způsoben špatným učením, nedostatkem motivace, absencí návazných programů atd.)
- velmi cennou metodou na úrovni III je shromažďování a analýza příběhů od účastníků kurzů nebo jejich zákazníků (ať už externích či interních)
Úroveň IV:
- Vzhledem k tomu, že je velmi těžké odlišit vliv tréninku od dalších faktorů (jako jsou marketingové programy, změny konkurence, organizační změny apod.) doporučujeme zaměřit se na sledování obchodních výsledků, které mají přímou souvislost s daným tréninkem a které je možné měřit. Konkrétní podoba těchto ukazatelů záleží na vašich požadavcích a dohodě s naším konzultantským týmem, jak je měřit.
- V ideálním případě by měly být tyto ukazatele změřeny rok před spuštěním tréninku a rok po spuštění, aby se zabránilo případnému zkreslení kvůli „sezónním“ vlivům. Je také možné porovnat trénovanou skupinu s netrénovanou (kontrolní) skupinou zaměstnanců.
- Po dohodě s našimi konzultanty je také možné prokázat návratnost investice vyčíslením všech příslušných nákladů na realizaci výukových programů (příprava, materiály, samotné školení, výdaje za zaměstnance apod.) a porovnáním s hodnotou, kterou výukové programy společnosti přinesly.
Coaching Systems s.r.o.
Blanická 28 | 120 00 Praha 2 - Vinohrady
Telefon: +420 272 731 401 | Mobil: +420 731 186 169
E-mail: info@coachingsystems.cz
www.coachingsystems.cz
Blanická 28 | 120 00 Praha 2 - Vinohrady
Telefon: +420 272 731 401 | Mobil: +420 731 186 169
E-mail: info@coachingsystems.cz
www.coachingsystems.cz